Hvem kan oppsøke oss?
Mennesker som:
- Er i alle aldre og bor i Hægebostad kommune. Dette gjelder enkeltpersoner og familier
- Ønsker noen å snakke med
- Strever med dagliglivets funksjon i forhold til familie, sosial tilhørighet, nettverk, psykisk helse, rus eller annet
Målsetting: Gi rask hjelp som hjelper
Hva kan tjenesten tilby?
- Råd, veiledning og støtte ut ifra de behov/ønsker som presenteres. Hjelpen kan gis på kontoret hos oss, hjemme, hos samarbeidspartnere eller etter annet behov.
- Eksempelvis samtaler, veiledning, kurs og støtte.
- Samarbeid om løsninger på utfordringer familiene står i
- Miljøterapeutisk veiledning
- Bistand til koordinering av tjenester, jfr. individuell plan og ansvarsgrupper.
- Bistå i å skape en meningsfull hverdag, finne aktivitetstilbud og koble på riktige instanser om du ønsker
Hva gir vi ikke hjelp til?
- Personlig hygiene
- Praktisk husarbeid utover veiledning
- Økonomisk veiledning
- Følge og transport til innkjøp, frisør, offentlige kontorer og tjenester
- Administrering eller anskaffelse av medisiner
Taushetsplikt, journalføring og opplysningsplikt
Ansatte i Hægebostadhjelpa har taushetsplikt. Det betyr at vi ikke kan gi opplysninger om personlige forhold til andre uten samtykke fra deg. Ved samarbeid med andre instanser, innhenter vi et skriftlig samtykke. Vi jobber under helseloven og er forpliktet til journalføring. Oppbevaring av journaler skjer etter gjeldende retningslinjer.
Etter helsepersonelloven §§32 og 33 har helsepersonell opplysningsplikt til sosial- og barneverntjenesten når det er grunn til å tro at barn tar vesentlig skade av en mangelfull omsorgssituasjon.
Andre tjenester i kommunen som kan være aktuelle for deg? Du kan søke om:
- Støttekontakt
- Hjemmesykepleie/hjemmehjelp
- Miljøarbeidertjenester/praktisk bistand
- Aktivitetssenter
- Sosialtjenesten
- Fastlege
- NAV
- Spesialisthelsetjenesten
Fastlege må henvise til spesialisthelsetjenesten
Ved behov for akutt hjelp:
Ved akutt sykdom eller krise skal fastlege eller legevakt kontaktes.
Legevakta er bemannet hele døgnet. Tlf. 116 117
Hjelpetelefonen til Mental helse er også betjent alle dager – hele døgnet. Tlf. 116 123
Hjelpetelefonen er et lavterskeltilbud for personer som trenger noen å snakke med om personlige problemer og utfordringer
Andre tjenester:
På Helsenorge finner du oversikt over ulike tjenester for å støtte barn og ungdoms psykiske helse.
Lovhjemler:
Hægebostadhjelpa gis etter §3-2
Ved behov for hjemmebaserte tjenester og personer som faller under §3-2, 6. ledd i helse- og omsorgstjenesteloven skal vi skrive vedtak på oppfølgingen som gis.
Bruk av individuell plan vil være et viktig verktøy i de tilfeller du har behov for langvarige, koordinerte og sammensatte tjenester. Jfr. Brukerrettighetsloven § 2-5
Klage på vedtak sender du til koordinerende enhet
Ola Garsons vei 6
4596 Eiken