Hvem kan søke?
Alle som bor eller oppholder seg i Hægebostad kommune, og som har et særlig hjelpebehov - på grunn av sykdom og / eller nedsatt funksjonsevne - kan søke.
Også pårørende, sykehus, fastleger, verger o.a. kan søke.
Søknadskriterier, tildeling og tjenestetilbud framgår av kommunens Serviceerklæringer
Hvordan søke og hvor sendes søknaden?
Søknader om omsorgstjenester søkes på et fastlagt søknadsskjema, enten digitalt eller på papir.
Nøye utfylt skjema supplert med legeattester, beskrivelser og annet, som kan underbygge søknaden, sendes digitalt ved å laste opp vedlegg eller via posten til:
Hægebostad kommune
Laukrokveien 4
4595 Tingvatn
Hvordan behandles søknaden?
Søknadene behandles konfidensielt.
Nye søknader blir fortløpende lagt inn i en saksbehandlingsprotokoll.
Tiltaksteamet, som har møte en gang i måneden, behandler sakene i saksbehandlingsprotokollen og treffer vedtak i tråd med Forvaltningsloven.
Hvis tiltaksteamet er i tvil om søkers sykdom, funksjonsevne, boforhold og annet, vil et hjemmebesøk bli gjennomført.
Vedtaket kan påklages ved å sende det tilbake til Tiltaksteamet, som deretter vil behandle søknaden på nytt. Om
Tiltaksteamet opprettholder sitt vedtak, blir søknaden videresendt til Fylkesmannen.
Ingen pleie- eller omsorgstiltak blir iverksatt før det foreligger et vedtak.
HST - Hægebostad Sentrale Tiltaksteam
De som behandler søknaden er tiltaksteamet som består av:
- Lege
- Tre avdelingsledere fra hjemmebasert-, institusjonsbasert og funksjonshemmedes omsorg
- Fysioterapeut
- Enhetsleder (leder av teamet)
- Sekretær
Ved spesielle saker blir andre faginstanser innkalt til møtet.