Registrering og avregistrering i tobakkssalgsregisteret
- Dersom du selger tobakksvarer, må du registrere deg i tobakkssalgsregisteret til Helsedirektoratet. Det gjelder også for de som selger e-sigaretter, gjenoppfyllingsbeholdere, urtebaserte røykeprodukter og andre tobakkssurrogater.
- Hvis du skal slutte å selge tobakksvarer, må du avregistrere deg i tobakkssalgsregisteret.
Registrer og avregistrerer tobakkssalg
Kontroll av tobakkssalg
Kommunen utfører kontroller av alle steder som selger tobakksvarer til kunder. Vi sjekker blant annet at:
- Informasjonen i tobakkssalgsregisteret samsvarer med informasjonen på stedet
- Ingen under 18 år får kjøpt tobakksvarer
- Det ikke er reklame for tobakksvarer
- Tobakksvarer ikke selges med rabatt eller gis bort
- Varene er kjøpt fra en registrert grossist
- Salgsstedet har en internkontroll som sikrer at de ansatte har tilstrekkelig kunnskap om reglene
Brudd på tobakkskadelovgivningen
Når reglene for tobakkssalg ikke overholdes, kan det få ulike konsekvenser:
- Krav om å rette opp i det som er ulovlig.
- Midlertidig forbud mot salg.
- Pålegg om å betale bot (tvangsmulkt).
Tilsynsavgift
Alle salgssteder for tobakk må hvert år betale en tilsynsavgift til kommunen. Avgiftsbeløpet er angitt i Forskrift om registrerings- og bevillingsordning for tobakksvarer mv., §33.