Kontroll av tobakkssalg

Alle som selger tobakksvarer må registrere seg i tobakkssalgsregisteret og betale en avgift for tilsyn.

Registrering og avregistrering i tobakkssalgsregisteret

  • Dersom du selger tobakksvarer, må du registrere deg i tobakkssalgsregisteret til Helsedirektoratet. Det gjelder også for de som selger e-sigaretter, gjenoppfyllingsbeholdere, urtebaserte røykeprodukter og andre tobakkssurrogater.
  • Hvis du skal slutte å selge tobakksvarer, må du avregistrere deg i tobakkssalgsregisteret. 
     

Registrer og avregistrerer tobakkssalg

Kontroll av tobakkssalg

Kommunen utfører kontroller av alle steder som selger tobakksvarer til kunder. Vi sjekker blant annet at:

  • Informasjonen i tobakkssalgsregisteret samsvarer med informasjonen på stedet
  • Ingen under 18 år får kjøpt tobakksvarer
  • Det ikke er reklame for tobakksvarer
  • Tobakksvarer ikke selges med rabatt eller gis bort
  • Varene er kjøpt fra en registrert grossist
  • Salgsstedet har en internkontroll som sikrer at de ansatte har tilstrekkelig kunnskap om reglene

Brudd på tobakkskadelovgivningen

Når reglene for tobakkssalg ikke overholdes, kan det få ulike konsekvenser:

  • Krav om å rette opp i det som er ulovlig.
  • Midlertidig forbud mot salg.
  • Pålegg om å betale bot (tvangsmulkt).

Tilsynsavgift

Alle salgssteder for tobakk må hvert år betale en tilsynsavgift til kommunen. Avgiftsbeløpet er angitt i Forskrift om registrerings- og bevillingsordning for tobakksvarer mv., §33.